неделя, 26 май 2019 г.

Е’тикаф може да се извършва само в джамиите



Е’тикаф може да се извършва само в джамиите, защото Всевишният Аллах е казал:
“…и не ги обладавайте (жените), когато пребивавате за итикаф в джамиите!/2:187/
/Имам ал-Бухари е използвал айета в качеството на доказателство за това, което споменахме по-горе.
Ал-Хафиз Ибн Хаджр е казал:
“Доказателство, съдържащо се в този хадис се явява това, че ако можеше да се извършва Е’тикаф на някое друго мяст
о, освен джамията, то забраната за встъпване в интимна връзка не би била указана в частност, защото съгласно единодушното мнение на учените по време на Е’тикаф е забранена интимната връзка.
По този начин, използването на словото “джамии” означава, че Е’тикаф може да се извършва само в джамии./

Айша(р.а.) е казала:
“ Сунна е за онзи, който извършва Е ’тикаф да не излиза от джамията, ако това не е по нужда.
Той не трябва да посещава болен, не трябва да се докосва до жена си, или да има полова близост.
Е’тикаф може да се извършва само в джамия, където се извършва джемаат (намаз).
И е сунна за онзи, който извършва Е ’тикаф да говее в деня, когато извършва И’тикаф.”
/Този хадис е сведен от ал-Бейхаки с достоверен иснад и Абу Дауд с надежден иснад.
Следващото след това съобщение е от Айша също така сведено от Абу Дауд, и то е приведено в “Сахих Абу Дауд” (2135) и “Ал-Ирва” (966)./



Е’тикаф може да се извършва само в джамиите, защото Всевишният Аллах е казал:
“…и не ги обладавайте (жените), когато пребивавате за итикаф в джамиите!
/2:187/ 
/Имам ал-Бухари е използвал айета в качеството на доказателство за това, което споменахме по-горе.
Ал-Хафиз Ибн Хаджр е казал:

“Доказателство, съдържащо се в този хадис се явява това, че ако можеше да се извършва Е’тикаф на някое друго място, освен джамията, то забраната за встъпване в интимна връзка не би била указана в частност, защото съгласно единодушното мнение на учените по време на Е’тикаф е забранена интимната връзка.
По този начин, използването на словото “джамии” означава, че Е’тикаф може да се извършва само в джамии./

В джамията също така трябва да се извършват петъчните джума намази, за да не се налага на онзи, който извършва Е ’тикаф да напуска джамията за петъчния джума намаз.
Тъй като това е задължително условие, основаващо се на казаното от Айша в едно от съобщенията на предходния хадис:
“…и Е’тикаф може да се извършва само в джамия, където се извършва джемаат намаз (и петъчен намаз).”
/ Ал-Бейхаки е свел от Ибн Аббас(п.а.), че той е казал:
“Наистина най-ненавистно нещо пред Аллах се явяват нововъведенията бид’а.
И едно от тези нововъведения е извършването на Е’тикаф в мусальа , които са разположени в домовете.”/

Има достоверен хадис, ясно определящ “джамиите”, споменати в айета, които са следните:
ал-Масджид ал-Харам, ал-Масджид ан-Набауи и ал-Масджид ал-Акса.
Пратеникът на Аллах(с.а.с.) е казал:
“Е’тикаф се извършва само в трите джамии.
”/Този хадис е сведен от ат-Тахави, ал-Исмаили и ал-Бейхаки от Хузейфа Ибн ал-Яман радияллаху анху, с достоверен иснад.
Този хадис е приведен в “ас-Сахиха” (№ 2786) наред със съобщения на сподвижниците, които са съгласни с този хадис и всички те са достоверни./

Според това,, измежду предшествениците селеф, които се придържат към същото мнение са били Хузейфа Ибн ал-Яман, Саид Ибн ал-Мусейиб и ‘Ата. Обаче той (‘Ата) не е споменал джамията ал-Акса. Останалите са се придържали към мнението, че става дума за всяка джамия без ограничение (в която се извършва петъчен джума намаз).
Но въпреки това някои не са съгласни, казвайки, че Е’тикаф може да се извършва дори в мусалла, които са разположени в домовете.
И няма съмнение, че най-добре е да се придържаме към хадиса по този повод.




Няма коментари:

Публикуване на коментар