неделя, 26 май 2019 г.

Ал- Кадр


Ал- Кадр
.Принципът на вярата в предопределението
 (ал-кадар) е един от най-често интерпретираните в ислямското богословие.
Този принцип се приема като основаващ се в еднобожието, в несъмнената за мюсюлманина истина, че Аллах е сътворил всичко с мяра и предопределение.
Преди сътворяването е промислена съдбата на човека и на света, участта на всекиго и на всяко нещо е предопределена в мисълта на
Аллах.
Всеки човек и всеки народ си има свой предел и не може да избегне участта си.
Принципът е в безспорно съгласие с разбирането, че човек не може да има знание за бъдещето.
Вярата в предопределението се опира на пълната убеденост в това, че Аллах знае всичко и всяко нещо в пълнота и в детайли,
Той е всезнаещият.
Всичко, което е замислено за съдбата на света и на човека, е записано в Книгата на Аллах, записано е и отреденото на всекиго място
– в Рая или в ада.
Всичко, което се случва в света и в живота на човека, се случва по волята на Аллах
– по Негова воля са и вярата, и делата на човека,
Той е,
Който наставлява човека за правия път,
Той е,
Който и отклонява човека от този път.
Той като Творец е предзадал мярата и предела на всичко.
Предопределението се разбира в няколко аспекта.
Преди всичко – то е всеобщо предопределение
– за всички творения, за всички възможни действия в света.
То е и предопределение за всеки човек поотделно
– за неговата участ,
за препитанието му,
за постъпките му,
за това дали ще бъде щастлив или нещастен в своя живот,
за това къде ще го застигне смъртта му.
Специално място има разбирането за предопределение в Нощта на предопределението,
най-сакралната нощ по време на големия пост (саум).
В тази Нощ се записват в книга всички предстоящи на човека събития през предстоящата година
– до следващата Нощ на предопределението.
В записите е определено всичко за прехраната и здравето,
за семейството и религията;
записано е също и дали човекът ще извърши хадж.
И, накрая, ежедневното предопределение се разбира като определен от волята на Аллах облик на всекидневния живот
– на конкретните деяния,
на преживяванията,
на конкретните жизнени случки и събития.
Вярата в предопределението се приема така,
че не освобождава човека от отговорността за религиозните му деяния
и за конкретните му жизнени стремежи и постъпки.
От човека се изисква отговорност и активност,
защото той лично ще бъде изправен пред Аллах в Съдния ден.
Човек също така не следва да задава въпроси за предопределеното му,
защото трябва да е убеден,
че справедливостта на Аллах в предопределянето надвишава възможните човешки очаквания
за достойно и непритеснено съществуване.

Няма коментари:

Публикуване на коментар