Ако човек почувства силен глад или жажда, и се страхува, че може да умре или някои от неговите органи могат непоправимо да се повредят, и това е сериозно, той може да прекрати говеенето и по-късно да отговее пропуснатото на када’а, защото запазването на живота е задължително.
Но не е позволено да се прекратява говеенето, заради понасяне на неудобство или заради чувство на умора, или заради страх о...т въображаеми болести.
На хората, работещи тежък физически труд не е позволено да прекратяват говеенето си, и те са длъжни да имат намерение ният за говеене от нощта за следващия ден.
Ако те не могат да прекратят работата и се опасяват за някакво нараняване, което може да им се слу чи по време на производството през деня, или се сблъскат с някакви екстремални трудности, които ги принуждават да прекъснат говеенето си, тогава са длъжни да прекратят говеенето и да отговеят пропуснатото по-късно на када’а. Работниците от сферата на тежкия физически труд, такива като металурзите, леяри и добива на чугун и стомана, са длъжни да изменят своя работен график, за да работят през нощта, или да си вземат отпуска по времето на месец Рамадан дори ако се налага могат да излязат в неплатен отпуск.
Ако това е невъзможно, те са длъжни да си търсят друга работа, където биха могли да съвместяват своите религиозни и мирски задължения. "
За онзи, който се бои от Аллах, Той ще стори изход, и ще му даде препитание, оттам откъдето не е предполагал.”
(Фатава ал-Леджна ад-Даима 10/233,235).
Изпитите на студентите не могат да бъдат извинителна причина за прекъсване на говеенето по време на месец Рамадан.
Изпитите на студентите не могат да бъдат извинителна причина за прекъсване на говеенето по време на месец Рамадан.
На студентите не е позволено да се подчиняват на своите родители в съвета им да прекъснат говеенето си, заради изпитите, защото не може да има подчинение на създанията, ако то води до неподчинение на Създателя. (Фатава ал-Леджна ад-Даима 10/241).
Няма коментари:
Публикуване на коментар