Оруч, който е суннет.
Това е оруч, който не е задължителен, но Пратеникът (с.а.с.) го е правил.
а) Шест дена говеене през месец Шаууал след месец Рамадан.
Хадис: Абу Еюб (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
„Който говее в Рамазан и след това говее шест дена в месец Шаууал – все едно е говял цяла година.”
(Муслим, Тирмизи, Ебу Дауд и Ахмед)
Когато човек говее в Рамазан, получава за всеки ден десеторна награда и след като говее още шест дена през месец Шаууал, стават общо триста и шестдесет дена, т.е. говял е цяла година.
б) Говеене в деня Арафа – това е деветият ден от месец Зилхидже или това е денят преди Курбан Байрям, като това не се отнася за хаджиите.
Хадис: Абу Хурейра (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,Който говее в деня Арафа, Аллах (С.Т.) му опрощава малките грехове за една година назад и за една година напред”.
(Муслим)
в) Говеене в деня Ашура – това е десетият ден от месец Мухаррам, като е суннет да се говее или един ден преди деня Ашура, или един ден след него,
но по-добре е да се говее трите дена.
Хадис:
Абу Хурейра (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
„Който говее в този ден, Аллах (С.Т.) му опрощава малките грехове за изминалата година.”
(Муслим и Ебу Дауд)
г) Държане на оруч в Понеделник и Четвъртък от седмицата.
- Когато Пратеникът (с.а.с.) бил попитан защо говее в тези дни, той отговорил:
,,В тези дни се представят делата пред Аллах и аз искам да съм оручлия.”
д) Всеки месец по три дена – 13, 14, 15-тия ден от всеки лунен месец.
Тези дни се наричат ‘бели дни’ заради пълнолунието.
Хадис:
Ибн Месуд (р.а.) казва:
,,Пратеникът (с.а.с.) държеше оруч всеки месец по три дни и казваше:
„Ако иска някой да държи оруч, то това са трите дена в месеца – 13, 14, 15-тия”.
(Абу Дауд и Тирмизи)
е) Оручът на Дауд (а.с.).
Хадис:
Абдуллах ибн Амир (р.а.) предава, че Пратеникът (с.а.с.) каза:
,,Най-достойният оруч (който е нафиле), е оручът на Дауд (а.с) – един ден говееше и един ден не говееше.”
(Муттефекун алейхи)
Тогава Абдуллах ибн Амир (р.а) казал:
„Аз мога и повече от това, а Пратеникът (с.а.с.) казал: ,,Няма по-добър оруч от оруча на Дауд (а.с.).”
ж) Държане на оруч първите осем дни от месец Зулхаджа.
Хадис:
Предава Хафза бинту Умер (р.а.):
„Четири неща Пратеникът (с.а.с.) никога не ги оставяше:
Оруча в деня Ашуре; оруча на деветте дни преди Курбан Байрям;
оруча от три дена във всеки месец;
двата рекята суннет на сабах намаз.”
(Ахмед и Ебу Дауд)
з) Оручът в месец Шабан.
Хадис: Предава Айше (р.а.):
,,Пратеникът (с.а.с.) държеше най-много оруч (извън Рамазан) през месец Шабан, но не говееше целия месец. Няма друг месец в който Пратеникът (с.а.с.) да е говял целия месец, освен Рамадан, но най-много нафиле оруч държеше в месец Шабан.”
(Муттефекун алейхи)
Няма коментари:
Публикуване на коментар