събота, 19 ноември 2016 г.

Коранични размишления за говеенето



Всеки айет, дума и буква от Корана са изпълнени с мъдрост. 
Наистина на пръв поглед може да изглеждат неподредени или безразборно разпръснати, но в своята цялост представляват напътствие и светлина за човечеството. 
Разбира се за това са необходими дълбоко познание на Корана, правилно тълкуване и грамотност по отношение на арабския език, все неща, които малцина владеят.
 И Аллах описва тази Свещена Книга като "...благословена, за да размишляват над нейните знамения и за да се поучават разумните хора..." (Коран; 38: 29)
Нима има някой, който по-добре може да я разбира и прилага освен нашия Пророк (с.а.с.)? 
Едва ли!
 Той бил винаги изпълнен с радост, щастие и очакване, когато Джибрил го навестявал, за да му предаде словото Божие. 
Ибни Аббас (р.а.) казва, че "Пророкът (с.а.с.) бил сред най-щедрите хора, особено през месец Рамадан, когато идвал при него ангел Джибрил и заедно прочитали от край до край Корана..."
Затова тук бихме искали да запознаем читателите с някои от хадисите, от посланията на Пратеника (с.а.с.) относно Месец Рамадан и самия пост в светлината на Корана. Айети относно оруча могат да бъдат намерени в сура ел-Бакара, 183-187айет:
"О, вярващи, предписано ви е говеенето, както бе предписано и за онези преди вас, за да се побоите - в определени дни. 
А който от вас е болен или на път - да се издължи в други дни. 
А за които не могат - откуп: 
да нахранят човек в нужда.
 А който по своя воля стори благо, това е най-доброто за него.
 И да говеете е най-доброто за вас, ако знаете. Рамадан е месецът, през който беше низпослан Коранът за напътствие на хората и с ясни знаци от напътствието и разграничението.
 Който от вас се окаже в този месец, да говее през него, а който е болен или на път - да се издължи в други дни.
 Аллах иска да ви улесни и не иска да ви затрудни, а да завършите докрай определените дни, да възвеличите Аллах за онова, с което ви е напътил и да сте признателни. 
Позволено ви е да прекарате нощите на говеенето при своите жени. 
Те са одеяние за вас и вие сте одеяние за тях...
...яжте и пийте, додето различите при 
[пукването на] зората белия конец от черния конец! 
После довършете говеенето до нощта..."

Размисъл № 1:
 Постенето изисква такуа
В 183 айет Аллах ни казва, че постенето води до богобоязън, 
тъй като в сравнение с другите ибадети, например като молитвата, която може да стане достояние на всички, за него никой не може да разбере, освен Аллах. 
Постенето е таен акт на богослужение без знанието и забелязването от страна на другите хора, независимо дали става дума за Рамадан или по друго време. 
Когато го извършваме освен да се лишаваме от храна и вода, трябва да въздържаме езика и действията си. 
Пратеникът (с.а.с.) е казал, че "който не изостави празната, безполезната реч и деяние, то Аллах не се нуждае от неговото лишаване от храна и вода."

Размисъл № 2: 
Духовното постене и нощната молитва
В Рамадан се намира и една от най-светите нощи Лейлетул Кадр, през която трябва да извършваме повече молитви и да отправяме дуа. 
Само така можем да смекчим и успокоим сърцата си и да увеличим вярата си. 
А тя неминуемо е съпътствана от копнеж да се доближим до Аллах, да усетим Неговата обич и да осъзнаем, че без Него сме напълно изгубени и безпомощни.
Пророкът (с.а.с.) е казал, че:
  "Който пости през месец Рамадан с вяра и надежда в Аллаховата награда, то изминалите му грехове се опрощават. А който остава (за молитва) през месец Рамадан с вяра и надежда в Аллаховата награда, изминалите му грехове се опрощават. 
И който остава за Лейлетул Кадр с вяра и надежда в Аллаховата награда, то изминалите му грехове се опрощават."
Размисъл № 3:
 Постенето означава близост до Аллах
Съществуват три типа хора, които са под милостта на Аллах: справедлив владетел, управляващ по законите Му, 
въпреки силата и възможността да подчини 
намиращите се под неговата опека; 
човек, опитващ се да помири другите, рискуващ да си навлече гнева и омразата им и говеещ, доброволно отказал се от храна, питие и страсти.
Пророкът (с.а.с.) е казал: 
"На трима няма да бъдат върнати дуите - на говеещия докато пости; на справедливия владетел и на потиснатия."

Размисъл № 4: 
Постенето вдъхновява доброта у хората
Учените винаги са твърдели, че чрез оруча през месец Рамадан човек се превъзпитава, т.е. това е месец на жалост, жертвоготовност и дисциплина, а също и окуражаване за извършването на добри дела.
 През месец Рамадан четем повече Коран, правим повече дуа, даваме повече садака и прочие. 
Добрини като постене, посещение на болен, изхранване на беден и следване на погребална церемония могат само да ни доближат още повече до Аллах и така да спечелим Неговото задоволство и милост.
 Веднъж Пратеникът (с.а.с.) попитал сахабетата: 
"Кой от вас днес пости?" Aбу Бaкр казал: "Аз." 
Тогава отново запитал:
 "Кой от вас е нахранил днес човек?"
 Aбу Бaкр отново рекъл: 
"'Аз." Пророкът (с.а.с.) отново попитал:  
"Кой е посетил болен и кой от вас е последвал погребална церемония?"
 На което Aбу Бaкр пак отвърнал: "Аз." 
Пратеникът на Аллах (с.а.с.) рекъл:
 "Тези четири черти не могат да бъдат събрани в един човек за един ден, освен онези, които ще влязат в Рая."

Размисъл № 5: 
Близка връзка между постенето и хаджа
Знаем, че дори по време на месец Рамадан можем да извършим посещение на Светите места, т.нар. "Умра", която според думите на Пратеника на Аллах (с.а.с.): "...е равна на хадж."
Посредством тези размисли бихме искали не само да ви покажем благодатта на този свят месец, но също така и да разкрием мъдростта и отдадеността на Пратеника (с.а.с.).

Няма коментари:

Публикуване на коментар