От говеене се освобождават следните категории мюсюлмани:
1)деца преди пубертета;
2) ненормални хора, които не носят отговорност за своите постъпки.
Хората от посочените две категории се освобождават от задължението да говеят и не им се предписва никаква компенсация или друг заместител;
3) мъже или жени, които са прекалено стари и слаби да поемат задължението да говеят и да понесат неговите трудности.
Такива хора се освобождават от задължението,но те трябва да предложат поне на един нуждаещ се беден мюсюлманин цял обяд или неговата равностойност за човек всеки ден;
4) болни хора, чието здраве би било сериозно увредено от говеенето.
Те могат да отложат говеенето, докато са болни, за по-късна дата и след това да наваксат, ден за ден;
5) хора,които пътуват на разстояние от около деветдесет километра или повече.
В подебен случай хората могат да не говеят временно само по време на пътуването, но после трябва да наваксат пропуснатите дни, ден за ден.
Ала Коранът гласи, че по-добре за тях е да говеят,
ако могат, без да си причиняват изключителни трудности;
6) бременните и кърмещите жени могат да не говеят, ако това би застрашило собственото им здраве или здравето на децата им.
Но те трябва по-късно да наваксат,ден за ден;
7) жени в период на менструация
(максимално десет дни)
или след раждане(максимално четиридесет дни).
На такива жени не се разрешава да говеят, дори ако могат и искат.
Те трябва да отложат говеенето,
докато се възстановят и да го наваксат ден
за ден в друго време.
Тук е нужно да подчертаем, че както
и при другите ислямски начинания,
намерението трябва да бъде такова,
че действието да се изясни като предприето от послушание пред Аллах в отговор на
Неговата повеля и от любов към Него.
Говеенето във всеки ден от дните на Рамадан
става невалидно при умишлено ядене,
пиене, пушене, съвокупление,
или ако се поеме през устата каквото и да било,
и то навлезе в тялото.
Щом се извърши нарочно, наказанието,
което се налага на нарушилия говеенето,
е да говее последователно шестдесет дни,
или като втора възможност,
да нахрани шестдесет бедни хора,
заедно с говеенето ден за деня,
в който то е било невалидно.
Не се анулира говеенето на онзи,
който забрави и извърши нещо,
водещо обикновено до нарушаване на говеенето.
Неговото говеене е валидно,
ако той спре да върши това в мига на осъзнаване.
Това се отнася само за говеенето през Рамадан.
Извън него говеенето става невалидно,
дори ако се забрави и се извърши нещо,
нарушаващо говеенето.
При завършването на месец Рамадан
трябва да се разпредели специална милостиня,
известна като садакату-л-фитр
(милостиня при приключване на говеенето).
Няма коментари:
Публикуване на коментар