неделя, 4 декември 2016 г.

Потвърждаването на месец Рамазан





Основното в потвърждаването на месеца е виждането на новолунието, съгласно думите на Пророка صلى الله عليه وسلم
«صُومُوا لِرُؤيَتِهِ وَأفطِرُوا لِرُؤيَتِهِ». (مسلم).
«Говейте за виждането му и разговявайте за виждането му»[1].
Зачитаното виждан...е...
Сред мюсюлманските правоведи няма разногласие, че зачитаното виждане за потвърждаването на месеца е виждането на полумесеца след залязването на слънцето. 
По тази причина, ако новолунието бъде видян след залез слънце на двадесет и деветия ден от месец Шабан, това бива знак за настъпването на месец Рамазан и следващият ден бива първият ден на Рамазан, а същата нощ бива първата нощ на Рамазан, затова се предписва да се кланя теравих-намаз. Това е така, защото нощта, според религиозната терминология, се добавя към следващия ден.
Когато е невъзможно да се види новолунието
Ако е невъзможно да се види новолунието след залез слънце на двадесет и деветия ден от месец Шабан, тогава каква е правната норма?
Пророкът صلى الله عليه وسلم
пояснил правната норма в този случай с думите:
«صُومُوا لِرُؤيَتِهِ وَأفطِرُوا لِرُؤيَتِهِ، فإنْ غُمَّ عَلَيْكُمْ فأكمِلُوا العِدَّة». (مسلم)؛
وفي رواية: «فأكمِلُوا عِدَّة شَعْبانَ ثلاثينَ». (البُخَارِيُّ)؛
وفي رواية: «إذا رَأيْتم الهِلالَ فصُومُوا، وإذا رَأيْتمُوهُ فأفطِرُوا، فإنْ غُمَّ عَلَيْكُمْ فصُومُوا ثلاثينَ يَوْمًا». (مُسْلِمٌ).
«Говейте за виждането му и разговявайте за виждането му, а ако се възпрепятства [виждането му], тогава допълнете броя»[2].
В друг вариант: «…тогава допълнете броя на [дните от месец] Шабан тридесет»[3].
И в друг вариант: «Щом видите новолунието, говейте! И щом го видите прекратете говеенето! А ако се възпрепятства [виждането му], тогава говейте тридесет дни»[4].
Това означава, че допълването на броя на дните до тридесет, когато виждането на полумесеца стане невъзможно, бива валидно както за Шабан, така и за Рамазан, понеже считаме предходния месец за състоящ се от тридесет дни.
Обаче, дали за невъзможността на виждането на полумесеца е еднакво небето да бъде ясно или облачно, прашно и други подобни? Болшинството мюсюлмански правоведи не правят разлика между тези състояния, щом няма виждане на двадесет и деветия ден, те допълват още един ден към броя на дните от месец Шабан и те стават тридесет. И тогава при тях е забранено да се говее този тридесети ден от Шабан с намерението, че е от месец Рамазан. И именно този ден е така нареченият “Съмнителен ден” (ар. يَوْمُ الشَّكِّ йавму-ш-шекк), тоест, денят, за който съществува съмнение дали е от месец Шабан, или от месец Рамазан, защото Пророкът صلى الله
عليه وسلم
е забранил неговото говеене.
Правоведите от ханбалийското направление, според по-известното им становище, правят разлика между ясното небе и облачното или подобно небе. Когато виждането на полумесеца е невъзможно при ясно небе, тогава следващият ден бива от Шабан, и той е “съмнителният ден”, говеенето на който е забранено. Обаче, ако виждането стане невъзможно поради облаци, прах или друго подобно, тогава говеенето през следващия ден е задължително, считайки го от месец Рамазан. Тяхното основание за това е направлението на Ибн Омар رضي الله عنه
, който разказал от Пророка صلى الله عليه وسلم
«إذا رَأيْتمُوهُ فصُومُوا، وإذا رَأيْتمُوهُ فأفطِرُوا، فإنْ غُمَّ عَلَيْكُمْ فاقدروا له». (البخاري ومسلم).
«Щом го видите, говейте! И щом го видите прекратете говеенето! А ако се възпрепятства [виждането му], тогава го предположете!»[5].
Когато настъпвал двадесет и деветият ден от месец Шабан, Ибн Омар изпращал съгледвачи да наблюдават полумесеца: Ако го виждали, това било ясен знак, че говеенето е от следващия ден. А ако не го виждали и по небето нямало облаци или някаква чернилка, на следващия ден той не говеел. Обаче, ако виждането му се възпрепятствало от облаци или някаква чернилка, на следващия ден той говеел. И така, те отнесли “предположението” тука към значението “намаляване”.
По-правдоподобно (ар. الراجح ар-рāджиху) е становището на болшинството правоведи, тоест, без да се прави разлика между причините за невъзможността на виждането, понеже основното е, оставането на предходния месец до потвърждаване на виждането, или допълването на броя до тридесет дни. Що се отнася до преданието, на което се базират правоведите от ханбалийското направление, то другите предания го тълкуват, а именно: «…тогава допълнете броя на [дните от месец] Шабан тридесет». И това е ясно предание. Освен това, преданията не правят разлика между причините за невъзможността на виждането.


[1] Муслим.

[2] Муслим.

[3] Ал-Бухари.

[4] Муслим.

[5] Ал-Бухари и Муслим.

Няма коментари:

Публикуване на коментар