четвъртък, 1 декември 2016 г.

Броя на рекятите в намаза Таравих





Що се касае до броя на рекятите в намаза Таравих, то сред учените от първите и последвалите поколения е имало разногласие.

 Учените са изразявали по този повод различни мнения, сред които: 8 рекята, 11, 13, 20, 21, 24, 28, 36, 38, 41, 47 рекята.

Така също сред тези мнения е и това, че нощния намаз бил той в Рамадан или по всяко друго време няма никакви ограничения, и човек може да извършва намаз от колкото рекята пожелае.

 /Виж “ал-Ихтиярат”, “Маджму ал-Фатава” 22/272-273, “Иршад ас-Сари” 3/423, “Фатх ал-Бари” 4/204, “Умдат ал-Кари” 5/356./

 От всички споменати мнения най-аргументирани са три.

Мнение на онези учени, които са казали, че броя на рекятите за намаза Таравих е 11 рекята.

 И мнение на онези, които са казали, че намаза Таравих се състои от 20 рекята.

 И мнение на онези учени, които са казали, че намаза Таравих няма конкретно установено количество рекята, което не бива да се превишава и не трябва да се намалява.

И Всевишният Аллах знае най-добре!

ВИДОВЕ ИЗВЪРШВАНЕ НА НОЩЕН НАМАЗ

 /Откъс от книгата “Нощният намаз през месец Рамадан” автор Мухаммед Насруддин ал-Албани./

Аз съм написал детайлно за това в книгата ми “Салат-ут-Таравих”

 (стр. 101-115) затова счетох за необходимо накратко да обсъдя този въпрос, за да облекча читателя и да му напомня следното:

 Първият вид:

 Състои се от тринадесет рекята, които започват с два кратки рекята.

 Съгласно най-правилното мнение, тези два рекята са сунна, извършвана след намаза ‘иша, или са два специални рекята, с които започва нощния намаз, както бе споменато по-рано.

След това се извършват два много дълги рекята.

После се извършват два други, и след това още два рекята.

После още два и още два рекята.

 След това с един рекят се извършва Витр.

 

Вторият вид:

 Състои се от тринадесет рекята.

 Извършват се осем рекята, като след всеки два рекята се дава селям таслим.

 След това се извършва Витр от пет рекята, като се дава селям таслим само след петия рекят.

 

 Третият вид:

 

 Състои се от единадесет рекята, в които се дава селям таслим след всеки два рекята, и на края се извършва Витр с един рекят.

 Четвъртият вид:

 Състои се от единадесет рекята, в които се извършват четири рекята и се дава селям таслим на четвъртия рекят.

После в същия вид се извършват още четири рекята и се приключва с три рекята Витр.

 

 

 Оставал ли еПратеникът на Аллах (с.а.с.) , в седнало положение след всеки втори рекят при извършването на намаз от четири или три рекята?

 Не намираме ясен отговор на този въпрос, но да се остава в седящо положение (за тешеххуд) при извършване на намаз от три рекята не е узаконено (в религията)!

 

 Петият вид:

 Състои се от единадесет рекята, в които се извършва осем рекята с присядане само в осмия рекят.

 В седящо положение (на осмия рекят) се чете тешеххуд и сaлaват наПратеникът на Аллах (с.а.с.) , а след това се става без да се дава селям таслим.

После се извършва Витр от един рекят и след завършването му се дава селям таслим. Това прави девет рекята.

 После се извършват два рекята в седящо положение.

 Шестият вид:

 Извършват се девет рекята, при това човек сяда чак след шестия рекят.

После се чете тaшaххуд и сaлaват наПратеникът на Аллах (с.а.с.) , после човек става пак без да дава селям таслим.

 След това се извършва Витр от три рекята и след завършването се дава селям таслим, и т.д. (останалото се извършва в същия вид, както е посочено в предишния вид).

 Това са видовете, които са дошли до нас отПратеникът на Аллах (с.а.с.) , както той е извършвал нощния намаз.

 Може да се промени вида, посредством съкращения дори до един рекят, опирайки се на вече приведения хадис за Пратеника на Аллах (с.а.с.) , който е казал:

 “Витр – това е истина.

 Ако някой желае нека извърши витр от пет рекята.

 Ако някой желае, нека извърши витр от три рекята.

 И ако някой желае, нека извърши витр от един рекят.”

 По този начин, ако някой иска, то може да извърши тези пет или три рекята с едно присядане кууд и с даване на селям таслим само веднъж, както е посочено във втория вид.

И ако някой поиска, то може да дава селям таслим след всеки втори рекят, както е посочено в третия вид и това е за предпочитане.

 / Важна и полезна забележка:

 След споменаването на хадиса от Айша(p.a), и други съобщения, относно различния маниер на извършване на нощния намаз Ибн Хузaйма е казал в своя сборник “Сахих” (2/194):

 “Затова е разрешено да се извършва нощния намаз с удобен за всеки брой рекяти съгласно практиката наПратеникът на Аллах (с.а.с.) , и в този вид, както той го е правил. На никого не се забранява да прави нещо от тези всички видове.”

 Потвърждението, което се разбира от тези думи, напълно съответства на нашето мнение, т.е. да се придържаме към броя на рекятите, което достоверно е съобщено отПратеникът на Аллах (с.а.с.) , и нищо да не се добавя към това.

И хвала на Аллах, че ни е дарил с това и аз Го моля да продължи да ни дарява със Своето благословение./

 Що се отнася до извършването на пет или три рекята със сядане кууд след всеки втори рекят, но без да се дава селям таслим, то не намерихме никакво достоверно съобщение дали това е вършилПратеникът на Аллах (с.а.с.) .

По принцип това е разрешено, обачеПратеникът на Аллах (с.а.с.) , ни е забранил да извършваме витр от три рекята, посочвайки причината в словата:

 “И не уподобявайте това на намаза акшам Магриб.”

/Този хадис е сведен от ат-Тахави, ад-Даракутни и други. Виж “Ат-Таравих” (стр. 99 и 110). /

 Следователно, ако някой извършва витр от три рекята, то не бива да го уподобява на намаза акшам Магриб.

 Това може да бъде извършено по два начина:

 1. Да се даде селям таслим между четния и нечетния брой рекяти (т.е. между втория и третия рекяти).

 Това е по-достоверно и е по за предпочитане.


 2. Да не се сяда кууд между четния и нечетен брой рекяти (т.е. да се извършат три рекята без сядане с даване на един селям таслим)

Няма коментари:

Публикуване на коментар