Говеене сиям на арабски означава въздържание; в Исляма това означава въздържание от неща, нарушаващи говеенето, от утринната зора феджър преди изгрева на слънцето до залеза му, със задължително намерение нийет да се говее.
Заповедта на говеенето
Мюсюлманската общност Умма е единодушна в това, че говеенето в месец Рамадан е задължително фард, доказателство за което има в Свещения Коран и Благородната Сунна.
Всевишният Аллах е казал:
“О вие, които повярвахте!
На вас ви бе предписано говеенето,
както бе предписано и за онези преди вас,
може би ще се побоите!”
/2:183/
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
"Ислямът е изграден върху пет стълба…",
сред които той е споменал говеенето през месец Рамадан.
(Ал-Бухари, ал- Фатх 1/49).
Който и да е, ако наруши говеенето през месец Рамадан, без уважителна причина, е извършил сериозен и голям грях.
Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал, описвайки видян от него сън:
"…Когато бях в гората, чух страшни крясъци.
Аз попитах: "Що за крясъци са това?"
Отговориха ми:"Това са крясъците на обитателите в Огъня."
След това бях пренесен [на онзи свят] и видях хора увиснали на своите сухожилия, с разкъсани краища по устните им, откъдето им течеше кръв.
Аз попитах: "Кои са тези?"
Отговориха ми: "Това са хората нарушили своето говеене, преди да настъпи времето за разговяване ифтар."
(Сахих ат-Таргиб 1/420).
Ал-Хафиз аз-Захаби рахимеху Аллах, е казал:
"Сред правоверните е било постановено, че онзи, който не говее в Рамадан без действителна причина, той е по-лош от прелюбодееца или пияницата, те дори са се съмнявали, дали изобщо такъв човек е мюсюлманин и са го смятали за еретик и развратен човек ".
Добродетелите на говеенето
Добродетелите на говеенето, наистина са велики. От достоверните хадиси се предава, че Аллах е избрал говеенето за Себе Си, и Той ще възнагради говеещия и ще умножи наградата му безмерно, тъй като Той е казал:
· "Освен говеенето, което е само заради Мен и Аз ще дам награда за него."
(ал-Бухари, ал-Фатх номер 1904, Сахих ат-Таргиб 1/407).
· "Нищо не е равно на говеенето
(ан-Наса’и, 4/165, Сахих ат-Таргиб 1/413),
и молитвата (дуа) на говеещия няма да бъде отхвърлена [няма да остане без отговор]"
(сведен от ал-Бейхаки 3/345, и в ас- Силсиля ас-Сахиха 1797).
· "Говеещият има два момента на радост; първият, когато разговява и втория, когато срещне Всевишния Аллах и се радва на своето говеене. "
(Сведен от Муслим 2/807).
· "В Деня Къямет говеенето ще се застъпи за човека, и ще каже:
"О, Господи!
Аз го удържах от храна и плътски желания през деня, затова позволи ми да се застъпя за него." (Сведен от Ахмед 2/147. Ал-Хайсами е казал, че иснада на този хадис е надежден хасан: ал-Муджемма 3/181 и в Сахих ат-Таргиб, 1/411).
"Мирисът от устата на говеещия пред Аллах е по-приятен от аромата на миск. "
(Муслим 2/807).
· "Говеенето е защита и силна крепост, която предпазва човека от Огъня.".
(Сведен от Ахмед 2/402; Сахих ат-Таргиб, 1/411; Сахих ал- Джами 3880).
· "Който говее един ден по пътя на [заради] Аллах, то за този ден Всевишния Аллах ще отдалечи неговото лице на разстояние седемдесет години от Огъня. "
(Сведен от Муслим 2/808).
· "Който говее един ден, стремейки се към Лика на Аллах, и ако това е последния ден от живота му, ще влезе в Дженнета "
(Сведен от Ахмед, 5/391, Сахих ат-Таргиб, 1/412).
· "В Дженнета има врата, която се нарича ар-Рийян, през нея ще преминат онези, които са говели, и никой друг освен тях няма да премине през тази врата. Когато говелите преминат, вратата ще се затвори и никой повече няма да мине през нея."
(ал-Бухари, Фатх, номер 1797).
Говеенето през месец Рамадан е от основите на Исляма.
През този месец е низпослан Свещения Коран в него се намира нощта ал-Кадр, която е по-добра от хиляда месеца.
· " Когато започва месец Рамадан се отварят вратите на Дженнета и се затварят вратите на Джехеннема и шейтаните се оковават във вериги."
(ал-Бухари, ал-Фатх, номер 3277).
· " Говеенето през месец Рамадан е равно на говеенето за десет месеца."
(Виж Муснад на Ахмед, 5/280, и Сахих ат-Таргиб, 1/421).
· "Който говее в Рамадан с вяра и надежда за награда, всички негови минали грехове ще бъдат опростени."
(ал-Бухари, Фатх, номер 37).
· "По време на всяко разговяване ифтар, Аллах избира хора, освободени от Огъня."
(Ахмед, 5/256, Сахих ат-Таргиб, 1/419).
Няма коментари:
Публикуване на коментар