Подготовка на себе си и своего обкръжение за поклонение, бързо и искрено разкаяние и обръщане към Аллах.
Трябва с радост да се посрещне настъпването на месеца, и говеенето да бъде по всички правила.
Трябва правилно да се настрои съзнанието и да изпитваме трепет пред Всевишния Аллах по време на молитвата Таравих.
Необходимо е отсъствие на чувството за умора през вторите десет дни на месеца, както и очакване на Лейляту ал-Кадр, непрекъснато четене на целия Коран със старание да се вникне в смисъла му.
Поклонението Умра по време на Рамадан е равна на поклонението Хадж, и милостинята садака, давана в благословено време се умножава, и И'тикаф
(уединение в джамията през последните десет дни на Рамадан за поклонения)
е потвърдено (като част от Благородната Сунна).
· Няма нищо лошо при взаимното поздравяване за началото на месец Рамадан.
Пророкът салляллаху алейхи ве селлем, е радвал своите сподвижници с благи вести за началото на месец Рамадан,
и ги е подбуждал да го правят и те.
От Абу Хурейра радияллаху анху, се предава, че Пратеникът на Аллах салляллаху алейхи ве селлем, е казал:
"При вас дойде Рамадан, благословен месец.
Аллах Всемогъщ е Той и Велик е сторил задължително за вас да говеете (през този месец).
През този месец се разтварят вратите на небето и се затварят вратите на Джахим, и шейтаните биват оковани във вериги.
В този месец има нощ, която е по-добра от хиляда месеца, и който е лишен от нейното благо, наистина е лишен."
(Сведен от ан-Наса’и, 4/129, и в Сахих ат-Таргиб, 1/490).
Някои правила ахкам на говеенето
Съществува такъв вид говеене, което трябва да бъде в последователни дни, като говеенето през месец Рамадан, или говеенето за непредумишлено убийство, при зихар
[езически обичай, при който мъжа приравнява своята жена на майка си, сестра си или друга жена, с която той няма право да сключи брак], или говеенето за онзи, който е имал полово сношение през деня на месец Рамадан.
Също така, който е дал клетва, че ще говее последователно дни, трябва да я изпълни.
Съществува също така и друг вид говеене, което не трябва да бъде в последователни дни, както е при отговяване када’а на пропуснати дни от Рамадан, говеенето през десетте дни, за онзи който не заклал курбан за Байрама, говеенето като откуп за неизпълнена клетва (кефарет ямин), говеене за нарушаване условията на ихрам (съгласно най-правилното мнение), и говеенето за изпълнение на обещанието, в случай ако някой не е имал намерение да говее в последователни дни.
Доброволното говеене допълва пропуските на задължителното говеене.
Примери за доброволно говеене са говеенето в Ашурa, Арафат, Аййам ал-Бид (13,14,15 число от месеца), понеделниците и четвъртъците, шестте дни от месец Шаввал и говеенето през по-голямата част на месеците Мухаррам и Шабан
Недопустимо е да се определя за говеене петък
(ал-Бухари, Фатх ал-Бари, 1985)
или да се говее в събота, ако това не е задължително говеене (сведен от ат-Тирмизи, 3/111)- има се предвид отделяне без основание.
или да се говее в събота, ако това не е задължително говеене (сведен от ат-Тирмизи, 3/111)- има се предвид отделяне без основание.
Недопустимо е да се говее цял живот или да се говее два или повече дни без прекъсване между тях.
Категорично забранено харам е да се говее в дните на двата Байрама или дните Аййам ат-Ташрик, това са дните 11,12,13 число на месец Зу ал-Хидджа, защото това са дни за ядене, пиене, споменаване и възхвала на Аллах, но е позволено за онзи, който не е принесъл курбан, т.е. да говее в дните Аййам ат-Ташрик в Мина.
Няма коментари:
Публикуване на коментар