Теравих намаз
Въпрос: Колко рекята е теравих намазът? Нужно ли е да се кланя с джемаат?
ОТГОВОР:
Пейгамберът ни (салляллаху алейхи ве селлем) след като 3-4 дни е водил теравих намаза на Есхаба, не е излязъл от къщата си. Когато го попитали за причината, отговорил: “Не излязох от вкъщи, защото се страхувах теравих намазът да стане фарз за вас.” [Бухари]...
Фактът, че теравих намазът е 20 рекята и че се кланя с джемаат, е съобщен с хадис-и шериф. С иджма (единодушие) теравих намазът е суннет. [шерха на Меракил-фелях]
Понякога Пейгамберът ни е кланял 8 или 12 рекята с джемаат, а вкъщи е допълвал до 20. [С. Ебедиййе]
Хазрети Ибни Аббас е казал:
“Расулюллах след ятсъ и преди витир откланя 20 рекята намаз и каза: “Двадесет хиляди гряха се опрощават на онзи, който кланя двадесет рекята теравих намаз по време на рамазан.” [Ибни Еби Шейбе]
Онези, които не вярват, че теравих намазът е 20 рекята, стават ехли бид’ат (еретици, отклонени). Това е записано в шерха на “Нур-ул-изах”.
Хазрети имам а’зам е казал: “Теравих намазът е муеккед (силен) суннет. Хазрети Омер не е казал от само себе си, че теравихът е 20 рекята и се кланя с джемаат. Той e повелил това, опирайки се на здрава основа, т.е. на суннета на Расулюллах.” [Ел-Ихтияр]
Дори Расулюллах изобщо да не беше кланял теравих, фактът, че Хулефа-и рашидин, т.е. четиримата халифи са го кланяли, е достатъчно доказателство, за да е суннет. В хадис-и шериф се казва: “Следвайте стриктно моя суннет и суннета на Хулефа-и рашидин.” [Бухари]
Кланянето на теравиха с джемаат е суннет-и кифайе, т.е. ако в една улица се кланя с джемаат, а в другите нe, суннетът пак ще е изпълнен. [Нимет-и Ислям]
Намазът на мъжете, кланян с джемаат, носи 27 пъти по-голям севаб отколкото намаза, кланян вкъщи. А за жените е по-голям севаб да кланят вкъщи, отколкото с джемаат. Това е съобщено в хадис-и шерифите. Жените не могат да отидат на джамия с цел да кланят с джемаат.
За жените не е джаиз (не е позволено) да отиват на джамия с цел да кланят с джемаат петкратните, джума, теравих и байрам намазите. [Редд-ул-мухтар]
Теравих намазът се кланя като се дава селям през два или четири рекята, но е най-добре през два. Да се изпълнява с два селяма, т.е. чрез даване на селям през десет рекята, е мекрух, а в шафитския мезхеб изобщо не е сахих. Теравихът се кланя преди витир, но е джаиз и след него.
Тадил-и еркянът е ваджиб в ханефитския и фарз в шафитския мезхеб. Ето защо трябва да се съблюдава тадил-и еркяна и теравихът не бива да се кланя бързо.
Въпрос: Колко рекята е теравих намазът? Нужно ли е да се кланя с джемаат?
ОТГОВОР:
Пейгамберът ни (салляллаху алейхи ве селлем) след като 3-4 дни е водил теравих намаза на Есхаба, не е излязъл от къщата си. Когато го попитали за причината, отговорил: “Не излязох от вкъщи, защото се страхувах теравих намазът да стане фарз за вас.” [Бухари]...
Фактът, че теравих намазът е 20 рекята и че се кланя с джемаат, е съобщен с хадис-и шериф. С иджма (единодушие) теравих намазът е суннет. [шерха на Меракил-фелях]
Понякога Пейгамберът ни е кланял 8 или 12 рекята с джемаат, а вкъщи е допълвал до 20. [С. Ебедиййе]
Хазрети Ибни Аббас е казал:
“Расулюллах след ятсъ и преди витир откланя 20 рекята намаз и каза: “Двадесет хиляди гряха се опрощават на онзи, който кланя двадесет рекята теравих намаз по време на рамазан.” [Ибни Еби Шейбе]
Онези, които не вярват, че теравих намазът е 20 рекята, стават ехли бид’ат (еретици, отклонени). Това е записано в шерха на “Нур-ул-изах”.
Хазрети имам а’зам е казал: “Теравих намазът е муеккед (силен) суннет. Хазрети Омер не е казал от само себе си, че теравихът е 20 рекята и се кланя с джемаат. Той e повелил това, опирайки се на здрава основа, т.е. на суннета на Расулюллах.” [Ел-Ихтияр]
Дори Расулюллах изобщо да не беше кланял теравих, фактът, че Хулефа-и рашидин, т.е. четиримата халифи са го кланяли, е достатъчно доказателство, за да е суннет. В хадис-и шериф се казва: “Следвайте стриктно моя суннет и суннета на Хулефа-и рашидин.” [Бухари]
Кланянето на теравиха с джемаат е суннет-и кифайе, т.е. ако в една улица се кланя с джемаат, а в другите нe, суннетът пак ще е изпълнен. [Нимет-и Ислям]
Намазът на мъжете, кланян с джемаат, носи 27 пъти по-голям севаб отколкото намаза, кланян вкъщи. А за жените е по-голям севаб да кланят вкъщи, отколкото с джемаат. Това е съобщено в хадис-и шерифите. Жените не могат да отидат на джамия с цел да кланят с джемаат.
За жените не е джаиз (не е позволено) да отиват на джамия с цел да кланят с джемаат петкратните, джума, теравих и байрам намазите. [Редд-ул-мухтар]
Теравих намазът се кланя като се дава селям през два или четири рекята, но е най-добре през два. Да се изпълнява с два селяма, т.е. чрез даване на селям през десет рекята, е мекрух, а в шафитския мезхеб изобщо не е сахих. Теравихът се кланя преди витир, но е джаиз и след него.
Тадил-и еркянът е ваджиб в ханефитския и фарз в шафитския мезхеб. Ето защо трябва да се съблюдава тадил-и еркяна и теравихът не бива да се кланя бързо.
Няма коментари:
Публикуване на коментар