петък, 1 март 2019 г.

Шериатски норми относно оруча



„Рамазан е месеца, през който беше низпослан Свещения Коран за напътствие на хората и с ясни знаци от напътствието и разграничението.
Който от вас стане свидетел на този месец, да пази оруч през него, а който е болен или на път – да се издължи в други дни.“
 (ел-Бакара, 185)
Една от основите на нашата свещена религия, която представлява религия на нравствеността, е пазенето на оруч през месец рамазан.
Оручът е физически ибадет, наградата за който Аллах ни обещава, че ще даде повече, отколкото за останалите ибадети. Оруча е фарз за всеки разумен мюсюлманин достигнал до зрялост.
 Оруча представлява въздържание на мюсюлманина, който е заявил за това си намерение, от ядене, пиене и полов акт от ранни зори до залез слънце.
Тук ще разгледаме някои повели на фъкъха, отнасящи се до оруча и ще дадем някои пояснения.
В нашата религия има шест вида оруч:
 Това са:
 Фарз – категорично задължителен оруч,
ваджиб – задължителен оруч;
 меснун – препоръчителен оруч;
мендуб – препоръчителен;
нафиле – допълнителен оруч и мекрух
– неодобряван оруч.
Оручът през месец рамазан е фарз.
 Задължително е също така той да се пази навреме, а ако човек е бил възпрепятстван по някакъв начин, то той трябва задължително да се навакса.
След като се установи, че е настъпил месец рамазан, трябва всеки задължен да пази 30 дни оруч.
 Той е задължителен за всеки разумен и пълнолетен мюсюлманин.
Всяка жена, която не е в месечен цикъл или родилка трябва да пази оруч.
Пазенето на оруч от страна на децата би била добра практика с оглед привикването им към оруча.
 Пътниците и болните също така не са задължени да пазят оруч.
 Тъй като оруча би затруднил пътуването и болестта, трябва да ги компенсират след пристигането си на местоживеенето и след оздравяването им.
 Защото нашата религия не затруднява, а винаги улеснява всичко.
Тъй като оруча сам по себе си представлява ибадет, той не може да се пази без да се изрази намерение за това. Намерението за оруч се изразява и устно, след като човек се реши сърдечно за него.
Ставането за сахур се смята също така за заявено намерение.
Ваджиб оручи са кеффарет (изкупление) и адак (обещан). Оручът за обет се пази в определени за целта дни.
Кеффарет оручите се изпълняват като своеобразно наказание за нарушаването на оруча през рамазана.
 Те трябва да се издължат в срок от два месеца без прекъсване.
Оручите, които се пазят в понеделниците и четвъртъците и шестте дена през месец Шаввал, след рамазана се наричат мендуб оруч и допринасят за спечелване на повече севаб от вярващите.
Допълнителният (нафиле) оруч включват онези, които се изпълняват извън изброените по-горе и забранените дни за оруч за спечелване на Аллаховото благоволение.
Нашата религия обявява за харам (забранено) да се пази оруч през първия ден на Рамазан байрам и през четирите дни на Курбан байрам, защото през тези дни мюсюлманите биват ощастливени от Аллахово угощение и се честитят по случай байрамите.
Ако задължения да пази оруч умишлено е нарушил оруча си, се налага да ги изкупи.
Това е наказание, което се налага на този свят.
Тук искам да спомена накратко и за онези неща, които не нарушават оруча.
Ако дадено лице, което пази оруч яде, пие или влезе в сексуален контакт като го забрави, тогава оруча му не се нарушава.
Оруча не се нарушава и при следните случаи:
Ако целува съпругата си;
ако отложи за сутринта вземането на гусюл (цялостно изкъпване);
 да погълне слюнката, която се насъбрала в устата му;
когато влезе вода в ушите по време не къпане в море или водоем;
ако неволно погълне пушек, прах или муха;
ако погълне храна по-малка от грахово зърно;
 когато в устата му се стопи нещо по-малко от сусамово семе; и при неволно повръщане.
Нещата, които нарушават оруча се разглеждат в два случая: При първия случай нарушаването на оруча налага откуп (кеффарет) за това, а при втория случай за ден нарушение се изисква ден изкупление (каза).
В първия случай можем да изброим:
Да се храни, да пие или да има сексуален контакт, макар да знае, че пази оруч.
 Поглъщането на снежинки, дъждовни капки или ледени зърна при градушка, пушене и т.н.
При следните случаи пък се налага да се изпълнява оруч ден заради ден:
Нарушаване на оруча по погрешка, нарушаване на оруча поради насилване от страна на друг човек; правене на инжекция.
 Неволно или предизвикано повръщане, при което устата се изпълва.
Да се храните след зазоряване, като мислите, че все още е нощ или прекъсване на оруча като видите, че слънцето е залязло.
 След като неволно сте нарушили оруча, да се храните съзнателно като си казвате, че така и така съм нарушил оруча. При отсъствие на намерение дали да пази или не оруч, макар, че е настъпил месец рамазан.
Има и неща, които не се одобряват от религията ни и се смятат за мекрух.
Такива са:
Помирисване на одеколони или рози;
 боядисване на клепки, даване на кръв, измиване на зъбите с четка или мисвак, правене на гаргара, поемане на вода през носа, когато пазите оруч.
Безпричинното нарушаване на оруча се смята за голям грях в нашата религия.
Хранене се позволява при боледуване, пътуване, бременност, кърмачество, изпадналост и старост.
В исляма затрудненията и потребностите извиняват забранените неща.
Тъй като при такива случаи сме били принудени, можем да нарушим оруча при условие, че по-късно ще го наваксаме. Онези от изпадналите, които не са в състояние да наваксат оруча си, дават откуп (фидйе) на някой бедняк в размер на фитрето.
А онези, които не са в състояние да дадат фидйе трябва да се молят за опрощение от Аллах.
Нека пожелаем Всевишния Аллах да повели всеки от нас да изпълни своя оруч!

Няма коментари:

Публикуване на коментар